Ei ihan, mutta melkein – toimi Saarisen Ollin Escort Autoglymrallissa

Kuva: Jesse Eteläniemi 
Kuva: Jesse Eteläniemi

 

Autoglymralli ajettiin lauantaina 13.7. Nokian ympäristössä. Olli lähti pitkän tauon jälkeen antamaan Timolle vähän kyytiä Escortilla. Auto on käynyt läpi melkoisen uudistuksen. Moottori on käytännössä uusittu Aaltosen Taiston pajalla Rally Racen osilla, vaihdelaatikon on huoltanut Koiviston Joonas, jarrut on uusittu ja paljon, paljon muuta. Moottoria on säädetty penkissä useaan kertaan. Innanmaat, KP Koivisto, Lopin Sami ja Kuparisen Olli ovat kaikki tehneet hyvää työtä, että säädöt on saatu kohdilleen. Testeissä auto on toiminut hienosti ja nyt lähdettiin optimistisin mielin kokeilemaan Escortia tositoimissa.

Tarjolla oli hienoja hämäläisiä ralliteitä, hyvää rallisäätä ja mukavaa yhdessäoloa. Järjestelyt oli muuten hoidettu asiallisesti, mutta aikataulujen ennakkosuunnittelu lisäluokille oli mennyt jokseenkin pieleen. Koko ajan lisämääräyksillä asioita korjailtiin, mutta homma ei silti oikein toiminut. Mikä tärkeintä tiet olivat todellakin upeita ja mielenkiintoisia sisältäen vanhoja Jyskälän pätkiä ja kokonaisuudessaan kisasta jäi lopulta ihan hyvä maku.

 

Escort tositoimissa. Kuva: Jesse Eteläniemi 
Escort tositoimissa. Kuva: Jesse Eteläniemi

 

Escort oli etukäteen luokassaan täysin altavastaaja, mutta yrittämään lähdettiin silti ihan toisissaan. Lähdössä kaikki oli hyvin ja auto kävi hienosti. Mutta jo ykköselle mennessä moottori alkoi käydä huonosti, röpötti, sammuili, eikä vetänyt kunnolla. Kytkin kiukutteli eikä vaihteet menneet kunnolla päälle, erityisesti nelonen meni päälle oikeastaan vain vahingossa. Aikamoinen pettymys kaiken uurastuksen ja odotusten jälkeen! Auton päivän kunto rajoitti menoa koko kilpailun ajan, vaikka sinällään ajo sujui paikoitellen ihan kivasti.

 

Vauhtia yritettiin pitää sen minkä auto antoi myöten. Kuva: Jesse Eteläniemi 
Vauhtia yritettiin pitää sen minkä auto antoi myöten. Kuva: Jesse Eteläniemi

 

Viisi pikataivalta ehdittiin mennä tällä sävelellä upeita teitä ihastellen. Ja kas kummaa, neljännen jälkeen huomattiin, että ollaan luokkajohdossa – kaikki muut meidän luokasta oli keskeyttäneet teknisiin ongelmiin tai ulosajoihin. Enää kaksi pikataivalta ja maali häämöttäisi. Vaan ei kuitenkaan! Matkataipaleella kytkimestä kuului napsahdus ja se lakkasi lopullisesti toimimasta. Pääsimme vaivoin ilman kytkintä huoltoon, missä Savolaisen Timo teki kytkimelle pikakorjauksen, mutta ei sekään auttanut. Valitettavasti edessä oli karvas keskeytys. Lopulta viimeinen erikoiskoe peruttiin, joten meiltä jäi ajamatta vain yksi EK – niin harmittavan lähelle maalia päästiin!

Talleilla selvitettiin ongelmien syyt. Ja pienistä ja halvoista vioista oli kyse. Käyntihäiriöiden syy oli vioittunut virranjakajan pyörijä. Kytkin ja vaihdeongelmien syy oli joskus aiemmin murtunut kytkinvaijerin läpivientiputki rintapellissä. Se oli mennyt väärään kulmaan ja vaijeri on pitkään kalvanut syvän uran putken reunaan. Lopulta vaijeri jumittui tähän uraan ja kytkin lakkasi toimimasta.

 

Rikkoutunut virranjakajan pyörijä.
Rikkoutunut virranjakajan pyörijä.

 

Ongelmia aiheuttanut kytkinvaijerin läpivienti.
Ongelmia aiheuttanut kytkinvaijerin läpivienti.

 

Nyt viat on korjattu ja auto toimii moitteettomasti ja on valmis seuraavaan koitokseen Lahteen elokuun alussa. Sellaista se motorsport tuntuu olevan, mutta ihan kivaa kaikesta huolimatta!

- Olli ja Timo Saarinen

 

EK 1/4 eli meidän lisäluokkalaisten ensimmäinen pikataival auton sisältä nähtynä:

 

Comments are closed.