Mahtavat tiet ABC Toijala -rallissa!

Kuva: Pro Fotoklubi
Kuva: Pro Fotoklubi

 

Historicien sarjakilpailu ajettiin 5.9. Urjalan UA:n järjestämänä mukavassa syyssäässä. Mukana oli myös BMW-rallisarjan luokka, vaikkei sarjapisteistä tänä vuonna enää ajetakaan. Bemareissa oli mukana kaksi ensikertalaista ja kolme tänä vuonna mukaan tullutta autokuntaa meidän lisäksi, siis yhteensä vain kuusi paria. Mutta todella hyvä että uusia yrittäjiä riittää tähän hienoon merkkiluokkaan!

Kokkolan jäljiltä meidän autossa riitti tekemistä. Koko kuukausi korjailtiin ja tehtiin parannuksia Hakalan Uokun kanssa Sotkian talleilla. Mutta kuntoon auto saatiin ja päästiin matkaan. Pikataipaleet olivat erittäin hyvässä kunnossa ja todella monipuolisia. Paras reitti mitä on ajettu! Ja muutenkin järjestelyt toimivat kivasti ja hyvässä hengessä! Suuret kiitokset järjestäjille!

Meidän ongelmat alkoivat jo ennen ensimmäistä erikoiskoetta. Kokeiltiin jarruja matkataipaleella ja auto meni heti poikittain. Toinen takajarru ei toiminut kunnolla ja koko päiväksi otettiin käyttöön vanha kunnon höyhenjarrutus. Ykköspätkä oli osittain tuttua tietä. Se alkoi Syrjäintieltä, meni sitten pienemmälle tielle ja loppu oli taas leveätä latua. Pieneltä tieltä isolle käännyttäessä meiltä meni hiukan pitkäksi. Ja hätäpäissään pakin päälle saaminen vähän kesti. Muuten aloitus meni ihan ok, mutta vauhtia vaan pitäisi olla enemmän.

 

Kuva: Simo Päivärinta
Kuva: Simo Päivärinta

 

Kuva: Otto Aro
Kuva: Otto Aro

 

Kakkospätkä oli kapeata mutta aika nopeaa tietä. Loppu oli hiukan tiukempaa ja maali oli Kurisjärven jokkisradalle tultaessa. Kertaalleen tiputiin ojaan, mutta päästiin jatkamaan oikeastaan saman tien. Ajo oli osittain jarrujenkin takia turhan varovaista. Kimmo kyllä vierestä luki hyvin tietä, mutta kuski ei vaan tohtinut kovempaa mennä.

 

Kuva: Eero Auvinen
Kuva: Eero Auvinen

 

Kuva: Simo Päivärinta
Kuva: Simo Päivärinta

 

Seuraavaksi oli tauko ABC:llä. Ja välikatsastus, missä ilmeni, että vasemman puolen valot olivat kaikki pimeinä. Ukaasi oli, että jollei ne toimi niin tauolta ei jatketa eteenpäin. Koko taukohan siihen meni, kun valohoitoa annettiin. Jatkoon kuitenkin selvittiin. Kolmospätkä oli melko lyhyt, taas kohtuu nopeata ja kapeata tietä ja meidän matka jatkui tuttua rauhallista tahtia.

 

Kuva: Eero Auvinen
Kuva: Eero Auvinen

 

Nelonen oli Vahteristontie, jonka muistelen ajaneeni joskus aiemminkin – nuoruudessani varmaan. Se oli aivan superhieno rallitie. Sopivan leveätä, sopivan nopeata, jatkuvasti kääntyilevää, hyväpintaista ja hyväkuntoista tietä. Yksi nyppy tuotti meille vähän ongelmia. Siinä oli juuri ennen merkki oikealle, mutta kun nyppylän yli mennessä auton nokka peitti kaiken näkyvyyden, niin ei tiennyt mistä kohtaa tie kääntyy. Hiljaa siitäkin päästiin eteenpäin. Tästä pätkästä erityiskiitokset järjestäjille!

 

Kuva: Pro Fotoklubi
Kuva: Pro Fotoklubi

 

Viitospätkä oli sama kuin ykkönen, mutta päinvastaiseen suuntaan. Ajo meni samaa rataa kuin aiemminkin, mutta maalissa EK-päällikkö osoitteli oikeaa eturengasta ja sieltä tulevaa savua. AT-alueen jälkeen pysähdyttiin ja tarkastettiin mikä siellä käryää. Savu nousi moottorin kumipuslasta, joka kiehui ja kupli oikein kunnolla. Pakosarja lienee sen kuumentanut. No, autolla pääsi toki ajamaan maaliin asti.

 

Video: Kimmo Salonen

 

Jos koko päivän summaa, niin oma ajo oli sitä tuttua reipasta matkavauhtia, mutta tuntui se koko ajan paranevan. Luotto autoon kasvoi, lukuun ottamatta jarruja. Oli oikeastaan aika mukavaa ajella ja meillä oli kartturi Kimmon ja huollossa olleen Ohman Kallen kanssa mukava lauantaipäivä.

Lopulta meidän sijoitus oli 4/6 omassa luokassa ja kaikilla oikein hyvät fiilikset lähteä ansaitulle aterialle Oskariin.

- Timo Saarinen

 

Kuva: Simo Päivärinta
Kuva: Simo Päivärinta

Comments are closed.