Maxell Rallissa Saariset kiiruhtivat hitaasti mutta varmasti maaliin

Kuva: Eero Auvinen
Kuva: Eero Auvinen

 

BMW Xtreme-sarjan viides osakilpailu ajettiin 15. lokakuuta Pusulan ympäristössä. Sää oli hankala, välillä satoi rankasti, välillä oli poutaa. Paikoitellen tiet olivat erittäin liukkaita, paikoin todella röykkyisiä. Oli aika vaikea löytää rytmiä ja luottoa ajoon. Reitti oli sinällään vaativa, mutta mielenkiintoinen ja vaihteleva. Kaiken kaikkiaan tarjolla oli oikea, kunnon ralli.

 

Liukasta oli. Kuva: Otto Aro
Liukasta oli. Kuva: Otto Aro

 

Oma valmistautuminen seurasi totuttua kaavaa. Heinäkuun alun Orimattilan ulosajossa auto ensin näytti aika ehjältä, mutta ottikin itseensä oikein kunnolla. Kesäkausi meni talleilla sitä korjatessa sen mitä aikaa oli. Testaaminen ja harjoittelu jäi kisaviikon Kurisjärven muutamaan kierokseen ja päätettiin nyt ajaa täysin varman päälle ainoana tavoitteena maaliin pääsy ja sarjapisteet.

Ensimmäinen pikataival oli melko nopeaa tietä. Sade oli rankka, pyyhkijät eivät ehtineet kunnolla putsaamaan tuulilasia, puhallin ei ehtinyt poistamaan huurua ja silmälasitkin menivät osin umpeen. Huonon näkyvyyden ja liiankin varovaisen ajon takia menestysmahdollisuudet jäivät maaliin ajon varaan. Kakkospätkän alku oli edelleen nopeaa sisältäen kuitenkin muutaman tiukemman paikan. Yhdessä niistä auto pomppasi uran pohjalta suoraan kohti ulkokurvia ja poistuminen oli pienestä kiinni. Loppuosa EK:sta oli pienempää kääntyilevää tietä ja se meni jo vähän paremmin, paitsi kellon mielestä. Yhdessä tiukassa mutkassa tuli oikaistua vähän turhan paljon ja tietenkin sisäkurvissa oli kivi mihin osuttiin, mutta säästyttiin vaurioilta. Paikassa oli myös kuvaaja aivan tien vieressä ja meidän ajolinja sai Ollin mukaan kuvaajaan melkoista liikettä kinttuihin. Ennen taukoa ajettiin vielä kolmas pikataival. Kolmospätkällä tuli myös ilmi, että ennen kilpailua vaihdettu kypäräpuhelimen patteri oli menettänyt parhaan teränsä ja aiheutti korviasärkevää ulinaa kypäräpuhelimiin. Näin ollen kolmonen ajettiin kypäräpuhelimien osalta mykkänä, mikä toi mieleen ensimmäisen yhteisen rallimme Lahdessa kolme vuotta sitten. Kolme ensimmäistä pätkää oli kuitenkin saatu uskomattoman pienillä siirtymillä tiiviiseen nippuun, mikä oli hienoa. Tämäkin pätkä tuntui menevän suht kivasti, mutta aika vaan oli huono.

 

 

Välillä mentiin ihan tosissaan. Kuva: Otto Aro
Välillä mentiin ihan tosissaan. Kuva: Otto Aro

 

Kolmosen jälkeen oli pitkä tauko. Se vietettiin kahvioissa rankkasadetta paossa kun ei autoonkaan ollut tarvetta tehdä mitään erikoista. Tai no, erikoista ehkä oli se, kun piti etsiä röykyissä irronneita sisävaloja, varmistaa takaluukun pettäneet kiinnitykset ja kiinnittää kojelauta/hansikaslokero, mikä oli tippunut Ollin jaloille. Täällä myös vaihdettiin ennen mainittu kypäräpuhelimen patteri. Muuten tekniikka pelasi hienosti ja auto oli oikein hyvä ajaa.

Nelospätkä oli lyhyt, aika mitäänsanomaton nykäisy ja heti perään seuraava pikataival. Se oli sama kuin kolme vuotta sitten Maxellissa, nyt vastakkaiseen suuntaan. Aika ison osan tiestä muisti, mutta ei kaikkea. Olli totesi aika nopeasti, että jos muistat kolme neljäsosaa, niin huomaa että et muista yhtä neljäsosaa! Tämä tie oli muita paremmassa kunnossa ja siksi kiva kokemus. Kuutospätkä oli sama kuin ykkönen, mutta eri suuntaan ajettuna. Tie oli melko kulunut ja useissa paikoissa ojan reunat olivat pettäneet. Sateen liukastama savipinta tähän lisättynä ja me päätettiin vaan ajaa auto ehjänä maaliin.

 

Peltoaukeilla oli tiukkoja mutkia. Kuva: nutspix.com
Peltoaukeilla oli tiukkoja mutkia. Kuva: nutspix.com

 

Lopputulos oli sarjan kannalta meille oikein hyvä. Sijoitus oli kuudes muiden keskeytysten ansiosta ja pussiin herui paljon pisteitä. Ne ovat tärkeitä ensi kautta ajatellen, kun taas lähdetään käänteisessä paremmuusjärjestyksessä uuteen kauteen. Viime vuoden aura-auton rooli reilusti kapeampien historicien ja kuplien perässä voidaan ainakin osin välttää – ja jos vielä maltetaan ajaa järki päässä Urjalassa 13.10. kauden päätöskilpailu niin vielä parempi.

Rauhallisesta varman päälle ajamisesta huolimatta meillä oli oikein kiva isä-poika rallipäivä. Kyllä ajaminen ja ehjä auto seuraavaan kisaan tuntuu mukavalta kaikkien vastoinkäymisten jälkeen.

Urjalassa nähdään!

- Timo ja Olli Saarinen

 

Eteenpäin, kohti Urjalan rallia. Kuva: Eero Auvinen 
Eteenpäin, kohti Urjalan rallia. Kuva: Eero Auvinen

Comments are closed.