Rallikausi taas käyntiin Kokkolassa

Kuva: RallyPhotos Finland
Kuva: RallyPhotos Finland

 

Pitkän tauon jälkeen päästiin ajamaan 1.8. Kokkolan 400-vuotisrallissa. Tämä kilpailu oli samalla Historicien osakilpailu ja piti olla myös BMW-rallisarjan osakilpailu. BMW-rallisarjassa tehtiin kuitenkin jo aiemmin kesällä Koronan takia päätös, että tänä vuonna ei ajeta lainkaan pisteistä, mutta suunnitelluissa osakilpailuissa ajetaan kuitenkin BMW-luokka. Mukana oli alun perin mukavat 12 autokuntaa, mutta yhden autorikosta johtuneen peruutuksen takia matkaan lähti 11 Baijerilaista, hyvä määrä sekin!

Nyt oli kaikilla ollut aikaa valmistautua huolella, kun edellinen kisa ajettiin maaliskuun alussa Korpilahdella. Mekin huollettiin ja korjailtiin autoa, ja tehtiin siihen myös parannuksia. Panssari ja pohjan suojaukset rakenneltiin uuteen uskoon ja kytkin/vauhtipyöräpaketti muunnettiin vihdoin sarjaan tarkoitettuun kokoonpanoon. Samalla vaihteensiirtomekanismit vaihdetiin kilpakäyttöön tarkoitettuihin ja vaihteenvälin lyhennin ja keppi niin että nyt vaihteiden pitäisi napsahdella hienosti päälle.

Pieni haaste syntyi, kun Olli ei päässyt mukaan kartturoimaan. Siihenkin löytyi kuitenkin apu, kun kokenut Kimmo Mäkinen Hyvinkäältä lupautui Ollin tuuraajaksi. Ilma oli aika täydellinen rallikeli, parikymmentä astetta lämpöä ja poutasää.

 

Ykkönen oli isoa tietä ja hyvässä kunnossa. Kuva: Juhani Lind
Ykkönen oli isoa tietä ja hyvässä kunnossa. Kuva: Juhani Lind

 

Ykköspätkä oli nimeltään Klapuri, jota järjestäjät kutsuivat heidän omaksi Ouninpohjakseen. Tie oli isoa valtion tietä ja paikoin todella nopea. Takamoto Katsuta tehtaan WRC Toyotalla selvisi siitä 142 km/h keskinopeudella! Oma ajo lähti takkuisesti käyntiin, kun harjoituskilometrejä ei ollut takana. Alkuun lähdettiin käytetyillä renkailla ja se oli virhe tällaiselle tielle. Yhtä kaikki, todella suuri ongelma tuli toista kautta vastaan, varmaan sekin testaamisen puutteen takia. Vaikka vaihteensiirto oli vaihdettu ja se vaikutti normaaliajossa toimivan, niin pätkällä ilmeni, että nelonen hyppi pois päältä ja sen jälkeen ei mennyt hetkeen aikaan mikään vaihde päälle. Todella kiusallinen vika mikä sotki ajamisen pahasti. Niinpä kisa kilpailumielessä oli taputeltu heti ensimmäisellä EK:lla. Meidän vaikeuksista huolimatta tämä pätkä oli kyllä maineensa veroinen upea rallitie.

 

Tarkkoja linjoja piti ykkösen isolla tiellä ajaa ja sitten ei ollutkaan niin tasaista. Kuva: samzon.kuvat.fi
Tarkkoja linjoja piti ykkösen isolla tiellä ajaa ja sitten ei ollutkaan niin tasaista. Kuva: samzon.kuvat.fi

 

Kakkos EK oli pientä yksityistietä, mitä ei ollut koskaan ennen ajettu rallissa. Heti kohta näki, että eipä tuollainen tie kestänyt rallin rasituksia ja kun nelivedot ajoivat meidän edessä niin tie oli revitty ja pettänyt todella pahasti. Läpi pääsi jonopyörää ajaen ja mielensä kovettaen kaikelle kolinalla, paukkeelle ja rytkyille. Ajo meni jo selvästi paremmin, mutta ei vaan raaskittu hajottaa autoa ja otettiin rauhallisesti. Kolmospätkä oli tosi lyhyt, kolmisen kilometriä. Se oli oikeastaan ohi ennen kuin ehti alkaakaan.

 

Irtosoraa oli tarjolla riittämiin. Kuva: Eero Auvinen/Sporttikuvat
Irtosoraa oli tarjolla riittämiin. Kuva: Eero Auvinen/Sporttikuvat

 

Nelospätkän alku oli ihan kivaa pienempää tietä, mutta sitten käännyttiin oikein pienelle metsäautotielle, mikä oli kakkostakin huonommassa kunnossa. Auto oli pitkiä aikoja panssarin ja pohjan varassa ilman että ohjaus olisi juurikaan totellut. Tie oli niin kapea ja urat niin syvät, että ainoa mahdollisuus oli ajaa vaan urissa, vaikka syviä olivatkin. Isoja irtokiviä piti väistellä ja olipa urassa yhdessä kohtaa halkojakin, mistä lienevät siihen tulleetkin. Me jatkettiin varovaista etenemistä ja yritettiin selvitä temppuilevan vaihteiston kanssa reittiä eteenpäin.

 

Nelospätkä oli pientä tietä ja jo ensimmäisellä ajokerralla melko huonossa kunnossa. Kuva: Rallikuvat.net 
Nelospätkä oli pientä tietä ja jo ensimmäisellä ajokerralla melko huonossa kunnossa. Kuva: Rallikuvat.net

 

Nelosen jälkeen oli huolto. Vaihteiden ongelma ei sielläkään selvinnyt, mutta paremmat renkaat saatiin kuitenkin alle. Aika monella oli huolia, mutta suurin osa karavaanista selvisi jatkoon. Tulosluettelo oli aika yllättävä ja uudet nuoret hurjat olivat siinä korkealla – hienoa!

Toinen lenkki koostui uudelleen ajetutuista ykkösestä, kolmosesta ja nelosesta. Ykkönen/viitonen oli siis Klapuri ja nyt paremmilla renkailla auto rauhoittui ja oli paljon mukavampi ajaa. Näin saatiin parannettua aikaakin reilusti, vaikka jäätiinkin edelleen todella paljon kärjelle. Seuraavaksi oli vuorossa se todella lyhyt kolmonen/kuutonen mistä ei kyllä oikein jäänyt mitään mieleen. Ja lopuksi sitten nelonen/seiska mistä taas jäi lähtemätön jälki mieleen. Nyt toisella ajokerralla tie oli todella, todella puhki. En muista olenko koskaan ennen kesäkelillä ajanut mitään vastaavaa. Auto putoili syviin uriin ja kuoppiin mistä taas noustiin rytisten eteenpäin, kiviä väisteltiin ja toivottiin että auto kestäisi edes meidän hissuttelun. Rytkytys oli niin rajua, että näkökin alkoi mennä tärinästä epäselväksi. Ei ollut kiva lopetus tälle kilpailulle!

 

Toisella ajokerralla 4/7 EK:lla kynnettiin jo välillä aika syvällä. Kuva: Rallikuvat.net
Toisella ajokerralla 4/7 EK:lla kynnettiin jo välillä aika syvällä. Kuva: Rallikuvat.net

 

Meidän sijoitus oli lopulta 9/11 kahden autokunnan joutuessa keskeyttämään autorikkoihin. Positiivista oli, että saatiin taas homma käyntiin ja erityisesti Kimmo mukaan kartturikaartiin. Yhteistyö meni mainiosti ja tienluku oli kuin olisi nuotista ajanut. Sama haaste oli kuitenkin kuin Ollinkin kanssa – kuskin pitää vaan opetella ajamaan niin kuin pyydetään!

Kilpailu oli oikein hyvin järjestetty ja mukava ja leppoisa kokemus, mutta reitti oli viety osin teille, jotka olivat varmaan alkupään lähtijöille oikeinkin makeita ajella, mutta eivät yksikertaisesti kestäneet koko kaartin rasitusta, eivätkä ainakaan toiseen kertaan. Nykyrenkaat ja nelivedot kuluttavat teitä rajusti!

Seuraavaksi auto pitää purkaa, tarkastaa ja korjata niin että päästään omaan kotikisaan Urjalaan mukaan syyskuun alussa taas ehjällä autolla. Sinne kaikki joukolla kannustamaan!

- Timo Saarinen

 

Hauskaa oli ja sora siirtyi! Kuva: Eero Auvinen/Sporttikuvat
Hauskaa oli ja sora siirtyi! Kuva: Eero Auvinen/Sporttikuvat

Comments are closed.