Saariset Peurunkarallissa

Kuva: Jari Niskanen
Kuva: Jari Niskanen

UUA:n hienosti järjestetty harjoituskilpailu Kurisjärvellä auttoi mukavasti valmistautumaan talvikauteen. Kaikki oli kunnossa, mutta kauden avaus Savonlinnassa 26.1. jäi harmittavasti väliin sairastumisen takia. Tositoimiin päästiin sitten Laukaassa 9.2. Peurunkarallissa.

 

Lähdössä kaikki oli kunnossa! Kuva: Lauri Makkonen
Lähdössä kaikki oli kunnossa! Kuva: Lauri Makkonen

 

Reitillä lunta oli riittävästi! Kuva: Marika Hämäläinen
Reitillä lunta oli riittävästi! Kuva: Marika Hämäläinen

 

Reitillä oli pari Nesterallin vanhaa pätkää, joita odoteltiin mielenkiinnolla. Sen sijaan keli mietitytti etukäteen, eikä syyttä. Lunta oli satanut koko talven, mutta lauha sää pehmitti talviset tiet ja meidän lähtönumerolla urat oli jo syvät, hiekka monin paikoin esillä ja röykyt melkoisia. Keli oli todella rankka ja vaikea ja me saimme kokea sen heti avauserikoiskokeella. Mihinkään ei osuttu, mutta jossain rytkyssä ohjaus otti itseensä ja aiheutti lopulta aika pahoja ongelmia. Tämä erikoiskoe pystyttiin muuten ajamaan ihan kohtuullisesti, mutta hiukan aikaa kului kun edellä lähtenyt Hatanmaan Ville ajoi ulos ja meitä varoitettiin ja hillittiin todella aikaisin. Pakko on kuitenkin myöntää, että ei raaskittu mennä muutenkaan röykyissä ihan täyttä, sen verran säälitti auton puolesta. Muut Bemarit kyllä tykittivät ihan täysillä, kilpailun kuuden nopeimman joukossa oli Jari-Matti Latvalan perässä Laurilan Samin johdolla kolme Bemaria! Ei voi kun hattua nostaa – pojat osaa, uskaltaa ja raaskii vetää todella kovaa!

 

 

Sora tuli monin paikoin esiin ja jos ei ihan pysynyt urissa niin pöperö aiheutti melkoisia haasteita. Kuvat: Juuso Kuhanen

 

Kakkonen oli muuten hieno pätkä, mutta sekin huonossa kunnossa. Auto ei oikein tahtonut pysyä urissa ja Olli laski, että viiteen kertaan puhkottiin penkat. Kellohan ei sitten siitä tykännyt ollenkaan. Ohjaus puolsi vasemmalle ja ratti oli melkoisen vinossa. Sekin vähän pisti miettimään millä vauhdilla uriin ampaistiin. Tässä vaiheessa päätettiin vaan ajella loput pätkät läpi ja ottaa rauhallisesti. Siitä huolimatta vielä riitti ohjelmaa ja mentiin vähän niin kuin kriisistä kriisiin ja penkasta penkkaan. Auto meni vielä loppua kohti hankalammaksi, kun otettiin risteyksessä hiukan liian sisältä ja osuttiin johonkin ja ohjaus meni entistä huonommaksi. Sen jälkeen ei uskallettu muuta kuin lasketella tasakaasulla ja päästeltiin kiireisempiä ohitse. Maali kuitenkin lopulta nähtiin ja saatiin sarjapisteitäkin tuloksella 9/12, kun kolme kilpakumppania ajoi ulos.

 

Rauhallista etenemistä, silti konepellille on jostain penkasta jäänyt lunta! Kuva: FOTOKLUBI
Rauhallista etenemistä, silti konepellille on jostain penkasta jäänyt lunta! Kuva: FOTOKLUBI

 

Kilpailun jälkeen päästiin taas jälkikatsastukseen, missä totesivat samalla, että raidetanko on vääntynyt ja on syy ohjauksen ongelmiin. Uusi raidetanko maksaa 35 euroa, mutta katsastushässäkässä hävinneiden Timon ajolasien korvaaminen huomattavasti enemmän. Seuraava koitos on Lapualla Bemarisarjan viimeinen talven osakilpailu. Jospa nyt saataisiin välillä puhdas kisa ja oma tekeminenkin taas kelvolliselle tasolle!

 

Viimeiset pätkät ajettiin vähän isommilla teillä ja pimeässä. Kuva: Jari Niskanen 
Viimeiset pätkät ajettiin vähän isommilla teillä ja pimeässä. Kuva: Jari Niskanen

- Timo ja Olli Saarinen

 

Comments are closed.