Saariset työntäen palkinnoille Lahdessa

Lopussa hymy irtoaa! Kuva: Timo Saarinen
Lopussa hymy irtoaa! Kuva: Timo Saarinen

 

Lauantaina 10.8. ajettiin Lahdessa EM Historicien yhteydessä myös kansallinen AD Varaosaexpert -ralli. Historicien EM osakilpailu oli kaksipäiväinen ja toisena päivänä käytettiin kansallisessa rallissa samoja erikoiskokeita, jotka ajettiin kahteen kertaan. Järjestelyt olivat huippuluokkaa ja ilma upean kesäinen ja lämmin.

Olli ajoi Escortilla niin kuin Autoglym rallissakin kuukautta aiemmin ja isä-Timo istui kartturin penkille. Autosta oli korjattu kaikki edellisen kilpailun aikana tulleet viat. Lisäksi vaihdettiin pakosarja ja Kuparisen Olli ja Lopin Sami sääteli autoa vielä viimeisenä iltana Sakalan Tommin penkissä. Moottoriin löytyi muutosten ja säätöjen kautta kaikki kateissa olleet hevoset takaisin ja vähän lisääkin ja moottori tuntuikin toimivan hienosti.

Katsastus oli Lahden satamassa, mihin toivottiin päästävän illalla takaisin juhlimaan maaliin pääsyä. Ensimmäinen matkataival oli pitkä. Avauserikoiskoe meni totutellessa kovempaan kulkuun ja hienosti toimiviin vaihteisiin, mutta hyvin Ollin ajo sujui. Pätkä oli melkoisen nopea, kuitenkin ihan ehta rallitie. Toisella pikataipaleella oli sitten odottamassa melkoinen suma. Kanssakilpailijoille oli sattunut ulosajoja ja näiden seurauksena aika pitkään odoteltiin AT:lla, kunnes lopulta järjestäjät päättivät keskeyttää koko erikoiskokeen ja letka ohjattiin vaihtoehtoiselle reitille. Se vei melkoisen lenkin kautta meidät kolmannelle erikoiskokeelle odottamaan, että koko revohka pääsi pikku hiljaa jatkamaan kilpailua. Puoli päivää kului hämäläisiä maisemia ihaillessa, mutta sitten kisa pääsi taas meidänkin osalta toden teolla käyntiin. Nyt kypäräpuhelimet alkoivat temppuilemaan ja ajettiin kolmas erikoiskoe käsimerkkien avulla. Kun ei isä päässyt varoittelemaan Ollia, niin ajokin alkoi sujua ripeään tahtiin, hienosti vedetty tämä pätkä!

 

Aika nopeita teitä oli tarjolla. Kuva: FotoKlubi.net 
Aika nopeita teitä oli tarjolla. Kuva: FotoKlubi.net

 

Oli matkassa toki tiukempiakin mutkia. Kuva: FotoKlubi.net
Oli matkassa toki tiukempiakin mutkia. Kuva: FotoKlubi.net

 

Kolmosella muiden ongelmien lisäksi autoon tuli seuraksi ikävä bensan haju, joten onneksi huolto oli ohjelmassa seuraavana. Huoltoon suunnattiin Lammille. Siellä jo odottivatkin mahtavat huoltomiehemme eli Makkoset, isä Rauno ja poika Martin, jotka esimerkiksi päivän aikana pätkien jälkeen olivat paikalla nestetankkausta antamassa – tätä tarvittiin, autossa oli todella kuuma. Varsinaisessa huollossa bensanhajuun onneksi löytyi syy – irti lähtenyt tankin huohotinputki, mikä saatiin korjattua. Ihmetystä aiheutti lisäksi, kun jäähdytysnestettä piti lisätä tässä vaiheessa. Mitään vikaa ei kuitenkaan löydetty. Lopuksi vähän evästä ja juomista poskeen ja kiertämään samat pätkät uudestaan, nyt myös se meiltä väliin jäänyt kakkonen.

Nelonen, eli sama kuin ykkönen tuntui nyt menevän ihan toisella tahdilla kuin ensi yrittämällä. Mutta tie oli monin paikoin pettänyt ja isoilla kuopilla. Lisäksi jouduttiin kiertelemään nyrkin kokoisia irtokiviä eikä aika sitten parantunutkaan. Ajo tuntui nyt toimivan joka tapauksessa aika kivasti. Niin, vaikka kypäräpuhelimetkin saatiin taas toimimaan kanssakilpailijan ystävällisellä avustuksella!

Ja sitten lopulta päästiin sille väliin jääneelle pikataipaleelle, minkä oli määrä olla tosi hankala sisältäen valmiiksi parikin huomiota ja lisämääräyksellä ulosajopaikassa vielä yhden lisää. Tie oli hieno ja huomiot todella tarpeellisia, sillä paikat olivat nypyiltä äkisti kääntyviä ylläreitä. Ihan mukavasti Escort lauleskeli ja totteli kuljettajan komentoja. Oli tosi kiva ajaa toimivalla autolla ja mukava oli olla kyydissäkin.

 

Pieni väläys meidän etenemisestä:

Kuvaus ja editointi: Trotanen

 

Viimeinen pikataival sisälsi taas yllätyksen. Ei ehditty ajaa kuin sata metriä, niin edessä oli lähes läpinäkymätön pölypilvi. Olli teki viisaan päätöksen ajaa auto ehjänä maaliin ja ottaa rauhallisesti. Ja se kannatti, viimeisen pikataipaleen maali nähtiin.

Edessä oli enää 82 kilometrin matkaosuus Lahteen ja sinne kovin kaivattuun sataman seremonialliseen maaliin. Matkalla mietittiin, että onpa kiva, kun kerrankin auto on ehjänä kotiin palatessa. Mutta rallissa ei koskaan pitäisi iloita ennenaikaisesti. Kun tulimme Lahteen niin autosta lähti aivan hurjat savupilvet ilmoille. Pahoittelut kanssakilpailijoille, jotka kaikkosivatkin lähistöltä tehokkaasti. Röpöttäen päätettiin mennä niin pitkälle kuin auto kulkee ja kone köhien päästiin kuin päästiinkin maali AT:lle. Siitä kun lähdettiin niin kymmenen metrin jälkeen oli sitten auton käyttötunnit täynnä ja se pysähtyi lopullisesti. Eipä siinä mitään, autoa työntämään, eihän jäljellä ollut enää kuin pari sataa metriä sataman kiertoa maalilipulle. Ja sinne mentiin todella runsaan yleisön antaessa meille taustatukea. Hieno oli tunne, kun saatiin pokattua kaiken vaivan palkaksi luokan 2. sijasta pytyt kainaloon.

Edellisessä kilpailussa maaliin pääsy jäi harmittavan lähelle, ja nyt päästiin sitten juuri ja juuri perille. Ehkä ensi kerralla kaikki pelaa ihan loppuun asti! Kiva oli viikonloppu, kiitokset kaikille, jotka ovat meitä autelleet!

 

Kohti seuraavia seikkailuja! Kuva: KuuzelaPhotos
Kohti seuraavia seikkailuja! Kuva: KuuzelaPhotos

Videokooste:

Kuvaus ja editointi: JENT, jent.fi

- Olli ja Timo Saarinen

Comments are closed.