Saarisilla auto toimi!

Kuva: Eero Auvinen, Sportkuvat
Kuva: Eero Auvinen, Sportkuvat

 

Riihimäen UA järjesti 27.2. Auto Sorsa Rallin, minkä yhteydessä ajettiin myös BMW rallisarjan toinen osakilpailu. Tämä mahdollisuus järjestyi nopeasti aiemmin peruuntuneen Iisalmen osakilpailun korvaajaksi. Järjestäjät olivat tehneet valtavasti töitä koronarallin onnistumisen eteen. Kaikki järjestelyt hoidettiin mallikelpoisesti ja iloisella mielellä. Olemme etuoikeutettuja, kun pääsemme harrastamaan näin upeasti pandemiasta huolimatta! Isot kiitokset järjestäjille!

Bemarit pääsivät tällä kertaa lähtemään heti nuottiluokkien jälkeen reitille. Lämpöisten säiden vaikutukset tiestöön olivat arvelujen kohteena; ajetaanko lumi-, jää vai soraralli? Todellisuus paljasti, että ajettiin kaikkia näitä ja se teki päivästä haastavan. Reitti oli todella hyvä ja erittäin mielenkiintoinen ja vaihteleva. Välillä oli nopeampaa, välillä kierrettiin ahtaita talonpihoja ja mukaan mahtui kaikenkokoista ja näköistä tietä. Ensin paistoi aurinko ja viimeinen pikataival ajettiin pimeässä.

 

Talvikelejä oli tarjolla. Kuva: Seppo Kantola, Pro Fotoklubi
Talvikelejä oli tarjolla. Kuva: Seppo Kantola, Pro Fotoklubi


Talon nurkan kiertoa. Kuva: Simo Päivärinta
Talon nurkan kiertoa. Kuva: Simo Päivärinta

 

Me jouduttiin tekemään iso urakka edellisen Ähtärin kilpailun jäljiltä ja rakentamaan takaripustusta uuteen uskoon. KP Koivisto viimeisteli tuloksen säätämällä pyörät tarkasti paikalleen. Auto toimi koko kilpailun ajan kaikilta osiltaan moitteettomasti suoden meille mahdollisuuden nauttia hienosta rallin ajosta täysin siemauksin. Kalle Ohma ja Kimmo Mäkinen vielä varmistivat huollossa, että kaikki toimi niin kuin pitääkin.

Ensimmäisellä EK:lla selvisi, että todella kaikenlaista tienpintaa oli tarjolla. Ja tietysti näissä olosuhteissa myös spooria paikoitellen melko lailla. Auto tuntui todella hyvältä, mutta kuski varoi aivan liikaa. Kakkosella yritettiin parantaa, mutta tiukan mutkan jätössä seurattiin nelivetojen piirtämiä uria ja kuskin puoli tippui tyhjän päälle niin että panssari vääntyi ja etulokasuoja meni vaihtoon. Ehkä vähän säikähdettiin ja ajosta meni rytmi sekaisin. Maaliin päästiin tämäkin pikataival. Kakkoselle jäi Bemareiden kärkimiehiä ulosajojen takia – joka paikassa ei pito ollut riittänyt! Kolmas EK oli nopeampaa tietä ja tuntui että ajoon tuli parempi rytmi ja vauhti. Mutta ei se kello kuitenkaan tykännyt meistä nytkään!

 

Urissa oli hyvä pysyä. Kuva: Niko Lindholm, nutspix.com
Urissa oli hyvä pysyä. Kuva: Niko Lindholm, nutspix.com

 

Varsinaista taukoa ei ollut lainkaan vaan huollot hoidettiin vanhaan malliin matkan varrella. Me tarkastettiin auto ja pikkuvauriot, mutta mitään isompia ongelmia ei ollut. Niinpä jatkettiin nelospätkälle. Siellä Kapelan Jukalta meni lähdössä vetoakseli ja auto jäi asema-alueelle keskelle tietä. Siinä meni jonkun aikaa, että järjestäjät saivat auton siirrettyä syrjään ja pääsimme jatkamaan kilpailua. Sitten vielä Hinttujen autosta tuli takaiskari lokasuojan läpi ja hekin joutuivat keskeyttämään. Viides pikataival ajettiin jo pimeässä. Alkuosa oli meille hyvinkin tuttu, kun kavereita asuu sen varrella. Mutta siinä kävi juuri niin kuin tutun tai siviiliajosta muka tutun tien kanssa käy. Ajo meni, ei onneksi päin mäntyä, mutta muuten aivan onnettomasti. Kisavauhdissa tie olikin ihan erilainen kuin muisti. Onneksi loppuosa EK:sta oli tuntematonta ja se menikin ihan mukavasti. Maaliin päästiin ja sijoitus oli senioreissa viides. Sarjassa ajaa kymmenen senioria, suurin osa todella kovia kuskeja, niin kahden osakilpailun jälkeen sarjasijoitus onkin yllättäen meillä kolmas. Rallissa ja erityisesti sarjoissa maaliin ajaminen näyttää olevan aika tärkeää!

 

Pimeässä viimeinen EK. Kuva: Eero Auvinen, Sportkuvat
Pimeässä viimeinen EK. Kuva: Eero Auvinen, Sportkuvat

 

Seuraava BMW sarjan osakilpailu pitäisi olla HAMU:n mukana 20.3. Suomussalmella. Mutta koronan takia tilanne on sen osalta ihan auki. Tällä hetkellä järjestäjät odottavat viranomaisten päätöksiä ja ilmoittautuminen on suljettu. Tällä kertaa selvitään kerrankin auton osalta oikeastaan pesulla ja tankkauksella. Nyt on aikaa laitella Escort taas kuntoon niin että Olli pääsee sillä taas ajamaan! Kesää odotellen!

- Timo ja Olli Saarinen

Comments are closed.