Saaristen talvikauden avaus Ähtärissä

Kuva: KuuzelaPhotos
Kuva: KuuzelaPhotos

 

BMW rallisarjan ensimmäinen osakilpailu Iisalmessa jouduttiin perumaan Koronan takia niin kuin monet muutkin autourheilutapahtumat tämän talven osalta. Tositoimiin päästiin vihdoin Ähtärissä HRT osakilpailun yhteydessä. Mukana tässä Mesikämmenrallissa oli peräti 16 sarjaan ilmoittautunutta BMW:tä.

Autoon oli tehty monia isojakin parannuksia. Moottori oli ollut pitkään pahasti alitehoinen, mutta Seppo Harinen löysi syyt ongelmiin ja löysi kadonneet hevoset konehuoneeseen. Jarrujen kanssa on ollut paljon murheita, mutta nekin saatiin Printsportin avustuksella vihdoin mieluisiksi. Testaamaankin on päästy pariin kertaan Markus Mannisen ansiosta Arolassa ja kertaalleen Matkussa UUA:n seurakilpailussa. Jälleen kerran odotukset olivat hyvästä kilpailusta. Sääkin suosi, kunnon talvikeli, lunta oli riittämiin ja sopivasti pakkasta.

 

Kuva: Jouni Laakso, samzon.kuvat.fi
Kuva: Jouni Laakso, samzon.kuvat.fi

 

Ensimmäinen pikataival oli todella nopeaa tietä. Jari-Matti Latvalan keskinopeus Celicalla oli yli 140 km/h. Ei uskallettu heti alkuun ajella riittävän kovaa, mutta ei jääty viimeiseksikään. Ero kilpakumppaneihin oli kuitenkin aika pieni. Toisella pikataipaleella sitten alkoi ongelmat auton kanssa, takapää vaelteli levottomasti ja ajosta tuli liian varovaista. Mutta nautittiin upeista teistä ja ajettiin omaa ajoa. Kolmannella erikoiskokeella sitten tie loppui kertaalleen hiukan kesken ja juututtiin hankeen. Kaikeksi onneksi paikalla oli kolme ihmistä ja auto saatiin takaisin tielle. Siihen ei tullut mitään vaurioita ja matka jatkui kohti huoltoa ja taukoa. Jäljellä oli vielä viimeinen pikataival, 26 kilometriä pitkä päivän tyylin mukainen nopea mutta vaihteleva osuus. Auton perä vaelteli entistä enemmän ja ajeltiin vaan rauhassa tavoitteena maali, ja se näkyi myös ajassa. Viimeinen matkataival oli aika tuskaisa, autolla uskalsi ajaa siirtymää todella hiljakseen ja maali AT:lle tultiin kuusi minuuttia myöhässä, mutta tultiin kuitenkin sijalla 12/16.

 

Kuva: Jouni Laakso, samzon.kuvat.fi
Kuva: Jouni Laakso, samzon.kuvat.fi

 

Vaikeuksista huolimatta päivä oli kiva ja oli hienoa päästä pitkästä aikaa harrastamaan. Järjestelyt oli mietitty huolella ja hoidettiin aivan loistavasti, tiet olivat hyvässä kunnossa ja talviset ja reitti oli oikein upea. Koronan aikanakin voidaan järjestää ralli, joka toimii ja on turvallinen.

Nyt auto laitetaan taas kuntoon ja seuraava sarjan osakilpailu on Iisalmen korvaajaksi noussut Riihimäkiralli 27.2. Sieltä taas uudet tarinat ja selitykset!

- Timo ja Olli Saarinen

Comments are closed.